עדות אישית של גאולה כהן

גאולה כהן

בתחפושת כערביה

מלכה בנטוב

פעמיים ניסתה גאולה כהן, קריינית לח"י, לברוח מבית הסוהר לנשים בית- לחם.
נסיון הבריחה הראשון נכשל והשני, שעלה יפה, נעשה בכ"ג ניסן תש"ז (17.4.1947).


עדות אישית של גאולה כהן:


…צריך להיות חולה כדי להגיע לבית- חולים, צריך להיות חולה מסוכן… לא ידעתי את פרטי התוכנית של הבריחה שלי, רק ידעתי שישותפו בה גם ערבים. …אני פונה לפרוזדור הקטן ונכנסת למקלחת. שית נג'מה נשענת כדרכה אל קיר הפרוזדור, כשאני נועלת מאחורי את הדלת, אני פושטת את כתונת בית- החולים, פותחת את ברז המקלחת ולא נכנסת לאמבטיה, המים זורמים ואני לובשת מעל השמלה מעיל שחור ..וארוך.לא סגרתי את ברז המקלחת, אבל פתחתי את הדלת לפרוזדור ושבתי ונעלתי אותה מאחורי. שית נג'מה לא חיכתה שעונה אל הקיר, צעדי השוטר לא טופפו עוד ..במסדרון.אני פונה עם התרשים שבראשי למדרגות ומגיעה אל אולם. האולם הראשי הומה אזרחים, בלשים ושוטרים. עלי להוסיף ולהגיע עד המדרגות למגרש הרוסים, מגיעה למדרגות ורואה את מגרש הרוסים מלא בטנקים וצריחי משוריינים. עושה את דרכי בין המשוריינים, נתמכת בטנקים שלא אמעד ושומעת איך קולחים להם שם המים שבתוך האמבט…
שני הערבים לא הופיעו למקום ..הפגישה.נראה שתפסו אותם, עסק ביש…
הם נחקרו, הם עונו- ולא גילו דבר. ישבו חבושים בבית הכלא חודשים רבים, אליהם נצטרף שבועות אחדים אחר כך גם יוסף אבו- גוש, שאחרי שהצליח לחמוק מבית- החולים,הוסגר לידי הבריטים על- ידי המכר היהודי הראשון, שאצלו ביקש מחסה.

